Контроль результату в спорі або американські горки

Ми не любимо програвати. Звісно, коли ми потрапляємо в конфліктну ситуацію, всі зусилля спрямовуються на те, щоб перемогти. Аналогічну позицію займає опонент у спорі. Спір перетворюється на змагання позицій, яке виражається в обміні претензіями, і якщо одна зі сторін не здається, ініціюється судове провадження або починається боротьба поза правилами та процедурами.

◊   Реалії судового процесу

В процесі судового розгляду бізнес стикається з тим, що рішення, які приймаються судом, носять формальний характер у співвідношенні з реальними інтересами сторін, які приховані за позиціями. Позиції сторін замикаються на їх обґрунтованості з точки зору закону. Крім того, судовий процес може тривати місяці, а іноді роки, від чого результат втрачає свою актуальність. На практиці бізнес-процеси набагато динамічніші юридичних процедур. Крім того, важливим є той факт, що в більшості випадків судове рішення не припиняє сам конфлікт. Загострює ситуацію і те, що в рамках судового процесу обирається сторона, яка виграла, і сторона, яка програла: сторони не контролюють те, стануть вони переможцями або ж програють.

◊   Альтернативні способи врегулювання спорів

У бізнес практиці, особливо таких країн як США, Німеччина та Англія, значною популярністю користується медіація як альтернативний спосіб врегулювання спорів. В основі медіації лежить принцип самовизначення сторін, який означає, що рішення, прийняте сторонами, має відповідати інтересам всіх сторін спору. Відповідно результат, що досягається в медіації, дозволяє виграти всім сторонам конфлікту. Медіація в широкому розумінні являє собою переговорний процес за участю нейтрального посередника-медіатора, в ході якого сторони приймають рішення самостійно, ґрунтуючись на своїх інтересах і потребах. Вивчаючи інтереси, сторони отримують можливість створити більш широке поле для майбутніх домовленостей, а прийняті рішення є більш креативними. Медіатор в процесі створює передумови для прийняття зважених рішень: допомагає сторонам зрозуміти існуючі відмінності та успішно долати їх, стежить за балансом сил у процесі. На практиці ми бачимо, що рішення, прийняті сторонами в медіації, можуть виходити за рамки обумовлених нормами законодавства вимог, висунутих на початку процесу.

◊   Чи має результат, досягнутий в медіації, юридичну значимість?

В результаті процесу медіації сторони можуть укласти медіаційну угоду, яка буде мати юридичну силу в розумінні законодавства України.

Також сторони мають можливість включити досягнуті домовленості в існуючі між ними договори.

У процесі медіації крім осіб, уповноважених приймати рішення щодо спірного питання, можуть брати участь юристи, адвокати та експерти в інших питаннях в якості радників для прийняття зважених рішень.

Важливо відзначити, що на практиці сторони добровільно та в узгодженому порядку виконують рішення, прийняті в процесі медіації. Це відбувається через те, що такі рішення відповідають їх інтересам і є збалансованими.

◊   Чи завжди медіація - це альтернатива?

Медіація - практично універсальний інструмент, який підходить для всіх видів спорів у сфері бізнесу.

Однак у діловій практиці трапляється так, що переговорний процес є складним у реалізації, оскільки у учасників конфлікту відсутня зона потенційного рішення (ZOPA). Прикладом у деяких випадках може служити ситуація, коли боржник фактично припиняє свою роботу, йде з ринку та не планує продовжувати свою діяльність в майбутньому. У такому випадку можна говорити про відсутність у сторін зони потенційного рішення.

Також бувають випадки, коли для бізнесу важливо мати у своєму арсеналі рішення, яке встановлює юридичний прецедент. Тоді дійсно судовий процес буде мати значення. Прикладами можуть служити спори з фіскальними органами, захист прав на інформацію та інші.

Висновки:

1.   Інтереси сторін значно ширші, ніж їх позиції в суді. В ході судового процесу встановлюється сторона, яка виграла, та сторона, яка програла

2.   У медіації сторони мають можливість приймати рішення самостійно, ґрунтуючись на інтересах і потребах. Вивчаючи інтереси, сторони отримують можливість створити більш широке поле для майбутніх домовленостей

3.   Медіація - сучасний та креативний інструмент для вирішення бізнес спорів незалежно від сфери їх виникнення

4.   Результати медіації можуть мати юридичне значення, якщо цього хочуть сторони